Програма за обучение „напреднало ниво на общи дигитални умения” в съответствие с Европейската рамка за дигитална компетентност (нива 5-6 от digcomp 2.1)
- Описание
- Съдържание
- Отзиви
Обучението е безплатно за обучаващия се и организацията, като условие за включване в него е лицето да кандидатства за получаване на ваучер за обучение по КК 4 „Цифрова компетентност“ чрез попълване на електронно заявление, което е достъпно тук. В заявлението лицето задължително трябва да посочи избраното ниво (напреднало), форма на обучение (дистанционна) и доставчик на обучение (Cyber360). Ако имате нужда от допълнителни разяснения моля натиснете тук.
Съдържанието е разделено на 5 основни модула:
1. Грамотност, свързана с информация и данни
2. Комуникация и сътрудничество
3. Създаване на дигитално съдържание
4. Безопасност
5. Решаване на технически проблеми
Модули:
1. Грамотност, свързана с информация и данни
В този модул се засягат следните теми:
- Сърфиране, търсене и филтриране на данни, информация и дигитално съдържание:
Разпознаване и оценяване на нуждите от дигитално съдържание и информация в професионален и личен контекст, познаване, избиране и прилагане на сложни стратегии за ефективно търсене в различни електронни среди, работа със специализирани системи за търсене и достъп до специализирана информация.
- Оценяване на данни, информация и дигитално съдържание:
Подходи и начини за разпознаване на автентична информация и автентични източници на дигитално съдържание и информация в Интернет, познаване и разкриване на подходи за манипулиране и фалшифициране на информация и създаване на фалшиви новини.
- Управление на данни, информация и дигитално съдържание:
Начини за управление и организиране на различни типове структурирани и неструктурирани данни и дигитално съдържание в служебен и личен контекст, познаване на стратегии за използване, запазване, организиране и съхраняване на информация и структурирани и неструктурирани данни в различни организационни и дигитални среди.
2. Комуникация и сътрудничество
- Взаимодействие чрез дигитални технологии:
Стратегии, които могат да се използват при различни условия за използване на дигитални технологии за комуникация (напр. избор при достъп до различни видове мрежи и устройства).
- Споделяне чрез дигитални технологии:
различни стратегии и подходи за споделяне и разпространяване на информация чрез дигитални технологии, анализ и избор на добри практики, оценка на ограниченията за различните технологии.
- Участие в гражданските процеси чрез дигитални технологии:
Използване на различни електронни публични услуги, публични регистри на данни с отворен код.
- Сътрудничество чрез дигитални технологии:
Използване и предложения за подходи за избор на най-подходящи облачни технологии за сътрудничество в различен контекст.
- Онлайн етикет:
Определяне на най-подходящи норми и правила на поведение в дигитална среда, съобразяване с аудиторията, проявява уважение към различията и разнообразието на мнения и гледни точки.
- Управление на дигиталната идентичност:
Използване на различни видове дигитална идентичност в дигитална среда, начини за ограничение на дигиталния отпечатък, подходи за запазване на дигиталната репутация и ограничаване на данните, които се събират и споделят в интернет.
3. Създаване на дигитално съдържание
Разработване на дигитално съдържание:
- Интегриране и преработване на дигитално съдържание:
Запознаване и оценка на различни приложения за създаване и редактиране на дигитално съдържание, дефиниране на критерии за избор на най-подходящи инструменти за създаване на съдържание, принципи на работа на инструменти за обработка на мултимедийно електронно съдържание (видео, аудио, растерни и векторни изображения и други).
- Авторско право и лицензи:
Прилагане на добри практики при създаване на дигитално съдържание, избор и обосновка за използване на подходящ лиценз за защита на авторски материали в дигитален формат.
- Програмиране:
Създаване на списък с последователни инструкции към конкретна компютърна система за решаването на определен проблем или за изпълнението на конкретна задача.
4. Безопасност
- Защита на устройства:
Запознаване с основните рискове и заплахи за дигиталните устройства и програми, използване на различни комбинирани методи за защита на устройства и програми, разграничаване на различни видове рискове и заплахи в дигитални среди, прилагане на мерки за сигурност и безопасност, защита на личната информация и надеждност.
- Защита на личните данни и поверителност:
Запознаване с най-подходящите подходи за защита на лични данни при използване на дигитални услуги, различни методи за запазване на неприкосновеността на личния живот в дигитална среда, методи за защита от потенциални рискове и заплахи, оценка на най-подходящите подходи и правила за споделяне на лични данни и информация, оценяване на ефективността на политики за използване на лични данни.
- Защита на здравето и благосъстоянието:
Различни стратегии за избягване на рискове и заплахи за здравето, свързани с използването на дигитални устройства и дигитални среди, различни подходи за собствена защита и защита на другите от влиянието на технологиите върху физическото и психологичното състояние, разпознава начини за използване на технологии за социално включване.
- Защита на околната среда:
Различни подходи да се защити околната среда от влиянието на технологиите и тяхното използване – разбиране на проблеми, свързани с ресурси, жизнен цикъл, рециклиране, енергийно потребление и други. (напр. енергийно потребление при „копаенето“ на дигитални валути, охлаждане в центровете на данни, организационни политики за подмяна на устройствата и други).
5. Решаване на технически проблеми
- Решаване на технически проблеми:
Обяснение на различни технологични проблеми, свързани с работата на дигитални устройства и програми, анализиране, оценка и препоръки за подходящи решения
- Идентифициране на нуждите и технологичните решения:
Избор на най-подходящи за целите си компютърни технологии и устройства (PC, мобилен компютър, умен телефон, таблет), използване на различни подходи за персонализиране и адаптиране на различни дигитални среди и програми спрямо собствените си нужди.
- Креативно използване на дигиталните технологии:
Избор на дигитални инструменти и технологии, които да се адаптират, така че да подпомогнат създаването на иновативни решения, нови знания, процеси и продукти. Идентифициране на пропуски в дигиталната компетентност:
Определяне на собствените си дигитални компетенции и способности за работа с дигитални технологии, разпознаване на пропуските и използване на подходи за само-оценка, избор най-подходящи начини за придобиване на нови знания и умения в интернет за новите технологии.
Продължителност на обучението: 45 часа
Форма на провеждане: Онлайн присъствена
